تبلیغات
مساجد

مساجد

» مسجد حسن دوم ( جمعه 25 آذر 1390 )
» مساجد در ایران در دوره صفویه ( چهارشنبه 23 آذر 1390 )
» راه کارهای جذب جوانان به مسجد و نماز ( سه شنبه 22 آذر 1390 )
» مسجد بزرگ و تاریخی در ایران ( یکشنبه 13 آذر 1390 )
» نماز و مسجد ( یکشنبه 13 آذر 1390 )
» حرم امام رضا ( یکشنبه 13 آذر 1390 )
» مسجد در فرهنگ اسلامی ( یکشنبه 13 آذر 1390 )
» مسجد استقلال ( یکشنبه 13 آذر 1390 )
» مساجد ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» آشنایی با مسجد ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» مسجد الحرام ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» بزرگترین مساجد دنیا ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» مسجد دو مناره ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» جایگاه و اهمیت مساجد در فرهنگ اسلام ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» آثار حضور در مسجد ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )

آثار حضور در مسجد

نویسنده: مهدی خدایاری پنجشنبه 10 آذر 1390 دسته بندی : مساجد و فرهنگ ,

آثار حضور در مسجد چنان متنوع است كه به سختی می توان پیرامون تمامی آنها سخن گفت؛ چنانكه در یكی از احادیت امام علی (ع)، برای حضور درمسجد هشت اثر برشمرده شده است:
«
من اختلف الی المسجد اصاب احدی الثمان؛ اخا مستفادا فی الله، او علما مستطرفا او ایه محكمه او یسمع كلمه تدل علی هدی، او رحمه منتظره او كلمه ترده عن ردی، او یترك ذنبا خشیه اوحیاء(3) كسی كه به مسجد رفت وآمد می كند، یكی از منافع هشتگانه نصیب او می شود: برادری مفید و با ارزش در راه خدا، یا علم و دانش نو، یا دلیل و برهان محكم ]برای تثبیت عقاید می یابد.[ یا كلماتی كه موجب هدایت شود ]می شنود[، یا رحمت مورد انتظاری ]شامل حال او می شود[، یا مواعظی كه او را از فساد و گناه باز دارد.]می شنود،[یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی را ترك می كند
برخی از آثار حضور در مسجد را می توان به شرح زیر مورد مطالعه قرارداد:

1- آثار عبادی

از مساجد به عنوان خانه های خدا در زمین (4) و نیز خانه های متقیان (5) و مؤمنان (6) یاد شده است. این عنوان به خوبی ماهیت عبادی مسجد را نشان می دهد و اینكه مسجدها، اولاً و اساسا برای ایجاد ارتباط بین بنده و معبود او و اعلام بندگی و عبودیت برای آفریدگار بنا می شوند. براین اساس نیز اصلی ترین اثر حضور درآن در بعد عبادی خواهد بود؛«و اقیموا وجوهكم عند كل مسجد و ادعوه مخلصین له الدین كما بداكم تعودون» (7)«] هنگام عبادت[ درهر مسجد به سوی او توجه كنید و او را بخوانید و دین ]خود[ را برای او خالص كنید. همچنان كه در آغاز شما را آفرید، بار دیگر در رستاخیز باز می گردید


- آثار علمی

كار كرد علمی مسجد در عصر رسول خدا(ص) و توصیه های ائمه (ع) دراین باره، ما را با یكی دیگر از آثار حضور درمسجد آشنا می سازد. رسول خدا فرمود:«كل جلوس فی المسجد لغو الا ثلاثه: قرائه مصل او ذكرالله او سائل عن علم (8) هر نشستی درمسجد بیهوده است، مگر اینكه برای سه كار باشد؛ خواندن قرآن، ذكر خدا، پرسش از علم

3- آثاراجتماعی

مسجد به عنوان یك مركز دینی برای عموم، نقش اساسی در شكل گیری اجتماعات مسلمین دارد.
از این جهت بطور طبیعی می تواند كار كرد اجتماعی نیز داشته باشد. حضور زنان ومردان و تبادل اخبار و اطلاعات اجتماعی، جویا شدن از احوال هم و احوال مسلمین، تنها بخشی از این ظرفیت بزرگی است كه مساجد دارند. در این مكانها مؤمنان فرصت می یابند با جمعی آشنا شوند كه از نظر دین و عبودیت با آنان همرنگ هستند و توان ایجاد گروههای اجتماعی هماهنگ را دارند.
بنابر این آنان می توانند از بین اهل مسجد برادران یا خواهران مناسبی، از حیث دینی، برای خود بیابند كه طبعاً آثار آن در ابعاد اجتماعی بروز خواهد كرد.
امام صادق(ع) فرمود: «لا یرجع صاحب المسجد باقل من احدی ثلاث خصال... و اما اخ یستفیده فی الله(9) اهل مسجد به كمتر از یكی از سه چیز از مسجد بر نمی گردد ] كه یكی از آنها[ دوستی است كه از او در مسیر خدا استفاده می كند
زنان و مردان با حضور در مساجد، می توانند از یك اجتماع سالم دینی بهره مند شوند.
طبق روایتی كه از امام علی(ع) نقل شد، تأثیرات رفتاری كه حضور در مسجد برجای می گذارد، می تواند جامعه دینی را از فساد و گناه پاك كرده و مسلمین را به سمت یك جامعه سالم هدایت كند:
«
او كلمه ترده عن ردی او یترك ذنبا خشیه او حیاء: یا كلماتی می شنود كه او را از فساد و گناه باز می دارد. و یا به خاطر ترس ] از خدا[ یا حیا و آبرو، گناهی را ترك می كند
براین اساس حضور در مسجد، می تواند نقش بازدارنده در ارتكاب جرایم و گناهان نیز داشته باشد.

4- آثار سیاسی

مسجد همواره دركنار كاركرد اجتماعی، عبادی و معنوی خود، كانون سیاسی در جامعه مذهبی نیز بوده است. این موضوع چه در زمان پیامبر و چه در زمان خلفاء و امام علی(ع) و دیگران قابل پیگیری است و نمونه های فراوانی درباره آن می توان ذكر كرد.
دراین دوران نه تنها آثار سیاسی حضور مردان در مسجد بلكه آثار سیاسی حضور زنان در مسجد نیز مشهود است. كه حضور حضرت فاطمه(س) در مسجد و دفاع وی از حق ولایت علی(ع) یكی از آنهاست. همچنین سخنرانی حضرت زینب در مسجد كه از مسلمات تاریخی است.(01) حضور زنان و مردان و تبادل اخبار و اطلاعات اجتماعی، جویا شدن از احوال هم و احوال مسلمین، تنها بخشی از این ظرفیت بزرگی است كه مساجد دارند.
تربیت سیاسی كه در مسجد ارائه می شود، به دلیل ماهیت مذهبی آن می تواند نسلی را پدید آورد كه پشتوانه جامعه دینی باشند و در برابر حوادث سیاسی هوشیاری لازم را داشته باشند. از این رو حضور زنان در كنار مردان در مسجد ضروری می باشد، چرا كه اگر زنان از حضور در این مكان محروم شوند، در واقع این تربیت بطور ناقص انجام خواهد شد. درحالی كه بانوان به دلیل تأثیر عمیق تر بر فرزندان و نقش تربیتی خود، در صورت برخورداری از تربیت سیاسی مسجد، بلوغ سیاسی را بطور شگفت انگیزی افزایش خواهند داد.

5- آثار روحی و اخلاقی

فضای مسجد، نورانی و الهی است. چنان كه پیامبر اكرم(ص) نیز در حدیثی به آن اشاره فرموده است: «ما جلس قوم فی مسجد من مساجد الله تعالی یتلون كتاب الله] و[ یتدارسونه بینهم الا تنزلت علیهم السكینه و غشیتهم الرحمه و ذكرهم الله فیمن عنده (11) قومی ] با یكدیگر[ در مسجدی از مساجد خداوند متعال برای تلاوت و آموختن قرآن ننشینند؛ مگر آن كه آرامش برایشان نازل و رحمت الهی شامل حال آنها شود و خداوند از آنها درمیان كسانی كه نزد او هستند یاد می كند
در حدیث دیگر از آن حضرت می خوانیم كه فرمود: «من كانت المساجد بیته ضمن الله له الروح و الراحه و الجواز علی الصراط(21) هركس كه مسجدها خانه اش باشد، خداوند آسایش و آرامش و عبور از صرایط را برای او ضمانت می كند.» و این گونه است كه مؤمن در مسجد، به مانند ماهی در دریا می ماند.
اطمینان و آسایش حاصل از حضور در مسجد، توانایی انجام صحیح وظایف و تكالیف شرعی دیگر را نیز بدست خواهد داد.
دراین زمینه این نكته را نیز یادآور می شویم كه به دلیل لطافت های روحی و تأثیر پذیری عاطفی شدید در بانوان، نیاز به حضور برای كسب آرامش قلبی، درباره آنان بیشتر احساس می شود.
از نظر اخلاقی نیز وضع به همین ترتیب است؛ زیرا اغلب زنان به دلیل اینكه بیشتر عمر خود را در خانه ها صرف خانه داری و تربیت فرزندان می كنند و بارها در مشكلات مختلف در تنگنا قرار می گیرند، بیشتر از مردان نیازمند آرامش و یافتن محلی برای كسب راحتی روانی هستند و لذا در فضایی به نام مسجد كه اساس آن بر نورانیت، عبودیت و ارتباط خالق و مخلوق است، امكان فراهم شدن آن بیشتر است. ویژگی هایی كه در جماعت هست، در غیر آن نیست.
امام صادق علیه السلام فرمود: «كان ابی اذا حزنه امر جمع النساء والصبیان ثم دعا و امنوا؛هرگاه پدرم از چیزی غمگین می شد، زنها و بچه ها را فرا می خواند و دعا می كرد و آنها آمین می گفتند

6- آثار معنوی و اخروی

در روایات از ثوابها و اجرهای متعدد برای حاضران در مساجد، یاد شده است از جمله:الف) در تورات نوشته شده است كه (خداوند می فرماید:) مسجدها خانه های من در زمین هستند. خوشا به حال كسی كه خود را در خانه اش تمیز كند و در خانه من به زیارتم بیاید و حق زائر این است كه میزبان او را محترم شمارد.» (31)
ب) قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «المساجد سوق من اسواق الاخره قراها المغفره و تحفتها الجنه (41) مساجد بازاری از بازارهای آخرتند. آمرزش (و بخشش) از وسایل پذیرایی آنها است و هدیه آنها بهشت است
ج) قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «سبعه یظلهم الله فی ظله یوم لاظل الاظله:... رجل قلبه متعلق بالمسجد اذا خرج منه حتی یعود الیه (51) هفت گروه در قیامت مورد توجه خدا قرار می گیرند... (كه از جمله آنهاست) شخصی كه وقتی از مسجد خارج می شود تا زمان برگشت مجدد، توجه اش به مسجد باشد
د) قال الصادق علیه السلام: اهل مسجد به كمتر از یكی از سه ویژگی باز نمی گردد: یا دعایی می كند كه خداوند به بركت آن، او را به بهشت می برد، یا دعایی می كند كه به سبب آن بلای دنیا را از او دور می كند و یا...»
این همه نشان می دهد، حضور در مسجد، علاوه بر آثار دنیوی، از جنبه اخروی و كمالات معنوی نیز- به عنوان عاملی تاثیرگذار- مورد توجه است. نقل است كه شیخ الرئیس ابوعلی سینا برای ابوسعید ابوالخیر نوشت: چه لزومی دارد، مردم همه در مسجد اجتماع كنند، با اینكه خداوند از رگ گردن به انسان نزدیكتر است. هر جا كه باشی اگر رابطه ات با خدا برقرار باشد، نتیجه خواهی گرفت. وی در پاسخ نوشت: اگر چند چراغ در یك جا روشن باشد، اگر یكی از آنها خاموش شد، چراغهای دیگر روشن است، ولی اگر همان چراغها هر كدام در یك اطاق باشد، اگر یكی از آنها خاموش شد، آن اتاق در تاریكی فرو خواهد رفت. انسانها نیز این گونه اند؛ تربیت سیاسی كه در مسجدارائه می شود، به دلیل ماهیت مذهبی آن می تواند نسلی را پدید آورد كه پشتوانه جامعه دینی باشند و در برابر حوادث سیاسی هوشیاری لازم را داشته باشند.
بعضی گناهكارند، اگر تنها باشند، شاید موفق به كسب فیوضات الهی نشوند، ولی اگر در جمع باشند، شاید خداوند به بركت افراد دیگر، آنها را هم مشمول بركات خود سازد (


منبع:http://noorportal.net/951/1729/2586/2587.aspx






ادامه مطلب ... نظرات :


نظرسنجی

به نظر شما کدام مسجد بزرگترین مسجد دنیاست؟


دیکشنری

خبرنامه





آمار بازدید

ارسال به دوستان

« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

همراه با قرآن

تصاویر

درباره ما



.CopyRight © 2010 - 2011 masajet Group , All Rights Reserved ©