تبلیغات
مساجد

مساجد

» مسجد حسن دوم ( جمعه 25 آذر 1390 )
» مساجد در ایران در دوره صفویه ( چهارشنبه 23 آذر 1390 )
» راه کارهای جذب جوانان به مسجد و نماز ( سه شنبه 22 آذر 1390 )
» مسجد بزرگ و تاریخی در ایران ( یکشنبه 13 آذر 1390 )
» نماز و مسجد ( یکشنبه 13 آذر 1390 )
» حرم امام رضا ( یکشنبه 13 آذر 1390 )
» مسجد در فرهنگ اسلامی ( یکشنبه 13 آذر 1390 )
» مسجد استقلال ( یکشنبه 13 آذر 1390 )
» مساجد ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» آشنایی با مسجد ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» مسجد الحرام ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» بزرگترین مساجد دنیا ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» مسجد دو مناره ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» جایگاه و اهمیت مساجد در فرهنگ اسلام ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )
» آثار حضور در مسجد ( پنجشنبه 10 آذر 1390 )

جایگاه و اهمیت مساجد در فرهنگ اسلام

نویسنده: مهدی خدایاری پنجشنبه 10 آذر 1390 دسته بندی : مساجد و دین اسلام ,

• مسجد مهم ترین پایگاه عقیدتى ، فكرى و معنوى اسلامى
• 
مسجدكانون هدایت و مبارزه علیه كفر و الحاد و ملجاء و مامن دلباختگان حق و فضیلت 
• 
مسجد چشمه زلال مبارزه و نهضت علیه باطل در طول تاریخ
مسجد مهم ترین پایگاه عقیدتى ، فكرى و معنوى اسلامى و پیوسته كانون هدایت و مبارزه علیه كفر و الحاد و ملجاء و مامن دلباختگان حق و فضیلت بوده است .
 
چشمه زلال مبارزه و نهضت علیه باطل در طول تاریخ از مسجد جوشیده و پژمرده جامعه اسلامى را سیراب كرده است . قیام مقدس مردم ایران كه به برقرارى حكومت عدل اسلامى انجامیده در طول حیات خویش نیرو و توان خود را از مساجد یافته و تمام نقشه هاى شوم دشمنان اسلام را كه كمر همت به نابودى اسلام ناب بسته اند، خنثى كرده است  .

اهمیت مساجد به فرموده امام راحل ( ره )
• 
مساجد در انقلاب اسلامى ایران ، مركز انقلاب و مركز آشنایى مردم با اسلام و وظایف شرعى آنان در جهت پاسدارى از ارزش هاى والاى اسلام بوده است
• 
مسجد محلى است كه از آن باید امور اداره بشود این مساجد بوده كه این پیروزى را براى ملت ما درست كرد، این مراكز حساسى است كه ملت باید به آن توجه داشته باشند، این طور نباشد، كه خیال كنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم ، دیگر مسجد مى خواهیم چه بكنیم ؟ پیروزى ما براى اداره مسجد است
مسجد محلى است كه از آن باید امور اداره بشود این مساجد بوده كه این پیروزى را براى ملت ما درست كرد، این مراكز حساسى است كه ملت باید به آن توجه داشته باشند، این طور نباشد، كه خیال كنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم ، دیگر مسجد مى خواهیم چه بكنیم ؟ پیروزى ما براى اداره مسجد است
مقابله با هجوم فرهنگى كه با تمام امكانات به جنگ علیه ارزش هاى اصیل اسلامى ما پرداخته است ، باید به گستردگى مقابله با هجوم نظامى باشد، اگر به فرموده رهبر كبیر انقلاب اسلامى ، در زمان جنگ تحمیلى ، جنگ در راس ‍ امور بود، اكنون توجه و هشیارى و تجهیز تمام قواى مادى و معنوى علیه هجوم فرهنگى كه هستى معنوى ما را هدف قرار داده ، در راءس امور است و هشدار و بیدار باش رهبر انقلاب اسلامى در خصوص ضرورت مبارزه با تهاجمات فرهنگى غرب نداى مسئولیت سازى بود بر جان سربازان آن قائد عظیم الشاءن در سنگر مساجد، كه ترفندهاى آنان را ناكام گذاشت ؛ مخصوصا نیروهاى فعال و كار آمد و آینده ساز كشور و اسلام یعنى جوانان و نوجوانان باید آن را دریابند.
از سوى دیگر براى برقرارى امنیت اجتماعى و داشتن جامعه اى سالم ، توجه به مسجد و شناسایى جایگاه آن ، ضرورى است ، مقایسه میزان جرائم در جوامع اسلامى و جهان كفر و الحاد، مبین آن است كه در آن جوامع به علت حاكمیت فرهنگ مادى معضلات فرهنگى و اجتماعى زیادى وجود دارد كه در جامعه اسلامى از آنها اثرى نیست ، لذا مساجد مى توانند با اشاعه فرهنگ اسلامى ، جرائم و بزهكارى ها را در جامعه اسلامى هر چه بیشتر كاهش دهند و امنیت اجتماعى را به ارمغان آورند.

به فرموده امام راحل قدس سره :
مساجد در انقلاب اسلامى ایران ، مركز انقلاب و مركز آشنایى مردم با اسلام و وظایف شرعى آنان در جهت پاسدارى از ارزش هاى والاى اسلام بوده است  .

فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت مساجد
• 
هشدار و بیدار باش رهبر انقلاب اسلامى در خصوص ضرورت مبارزه با تهاجمات فرهنگى غرب نداى مسئولیت سازى بود بر جان سربازان آن قائد عظیم الشان در سنگر مساجد، كه ترفندهاى آنان را ناكام گذاشت ؛ مخصوصا نیروهاى فعال و كار آمد و آینده ساز كشور و اسلام یعنى جوانان و نوجوانان باید آن را دریابند .
• 
اگر به فرموده رهبر كبیر انقلاب اسلامى ، در زمان جنگ تحمیلى ، جنگ در راسامور بود، اكنون توجه و هشیارى و تجهیز تمام قواى مادى و معنوى علیه هجوم فرهنگى كه هستى معنوى ما را هدف قرار داده ، در راس امور است .
• 
مساجد مى توانند با اشاعه فرهنگ اسلامى ، جرائم و بزهكارى ها را در جامعه اسلامى هر چه بیشتر كاهش دهند و امنیت اجتماعى را به ارمغان آورند  .
• 
براى برقرارى امنیت اجتماعى و داشتن جامعه اى سالم ، توجه به مسجد و شناسایى جایگاه آن ، ضرورى است  .
• 
مقایسه میزان جرائم در جوامع اسلامى و جهان كفر و الحاد، مبین آن است كه در آن جوامع به علت حاكمیت فرهنگ مادى معضلات فرهنگى و اجتماعى زیادى وجود دارد كه در جامعه اسلامى از آنها اثرى نیست .

 



مسجد كانو ن ارتباطات
• 
مسجد از جمله معدود پدیده هاى اجتماعى است كه با تمام قشرهاى مردم به نوعى در ارتباط است .
• 
مسجد اگر پاسخگوى نیازهاى جامعه خویش نباشد به هیچ وجه نمى تواند جایگاه مقدس خود را در میان اقشار مردم حفظ كند .
• 
مسجد از جمله معدود پدیده هاى اجتماعى است كه با تمام قشرهاى مردم به نوعى در ارتباط است . مسجد اگر پاسخگوى نیازهاى جامعه خویش نباشد به هیچ وجه نمى تواند جایگاه مقدس خود را در میان اقشار مردم حفظ كند.
شهید مطهرى قدسسره مى فرماید: مسجد مدینه در صدر اسلام تنها براى اداى فریضه نماز نبود، بلكه مركز جنب و جوش و فعالیت هاى دینى و اجتماعى مسلمانان ، همان مسجد بود. هر وقت لازم مى شد اجتماعى صورت بگیرد مردم را به حضور در مسجد دعوت مى كردند...

كانون ارتباطات مسجد از نظر شهید مطهرى قدس  سره
• 
مسجد مدینه در صدر اسلام مركز جنب و جوش و فعالیت هاى دینى و اجتماعى مسلمانان بود .
• 
مسجد در مناسبات سیاسى و تصمیم گیرى هاى عموى جامعه نقش اساسى و زیر بنایى ایفا مى كرده است .
• 
تمام امور مربوط به جامعه اسلامى در مسجد مورد بررسى قرار مى گرفت و حتى محل درس و مدرسه .
• 
اساسا تاسیس حلقه هاى مساجد براى تعلیم و تعلم از ابتكارهاى فرهنگ غنى اسلامى است ، به گونه اى كه این شیوه كار تحت هیچ یك از فرهنگ ها و تمدن هاى موجود، همزمان با ظهور اسلام ، نبوده است .
• 
در زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و دوره بعد، از مساجد به عنوان پایگاه تعلیم و تعلم و آموزش معارف اسلامى بوده است و هدف اساسى مجالس كه در مساجد دایر مى شد، عبارت از تعلیمات دینى و تفسیر قرآن و تدریس حدیث .
• 
امروزه نیز از مساجد چه در حوزه هاى بزرگ علمى و چه در شهرهاى دیگر، به عنوان مدرسه و مركز تعلیم معارف دینى ، استفاده مى شود و بسیارى از مراجع و مدرسان جلسه هاى درسى خود را در مساجد دایر مى كردند .
از ساخت نخستین عبادتگاه مسلمانان تاكنون بیش از دوازده قرن مى گذرد، در طول این مدت ، مسجد در دوره هاى گوناگون حكومت هاى اسلامى در عربستان و ایران در مناسبات سیاسى و تصمیم گیرى هاى عموى جامعه نقش اساسى و زیر بنایى ایفا مى كرده است . تمام امور مربوط به جامعه اسلامى در مسجد مورد بررسى قرار         مى گرفت و حتى محل درس و مدرسه در روزگار پس از ظهور اسلام تا دوران حكومت بنى امیه عبارت از مساجد و احیانا برخى از اماكن عمومى و خصوصى بوده است ؛ علما و دانشمندان در مسجد نبوى و مسجد الحرام و سایر مساجد دیگر، علوم دینى و ادبى آموزش مى دادند و حتى مراكزى كه بعدها به عنوان مدارس پیشرفته در كشورهاى اسلامى تاءسیس شد، از نظر معمارى ، تحت تاثیر شكل و فرم مساجد به وجود آمد. اساسا تاءسیس حلقه هاى مساجد براى تعلیم و تعلم از ابتكارهاى فرهنگ غنى اسلامى است ، به گونه اى كه این شیوه كار تحت هیچ یك از فرهنگ ها و تمدن هاى موجود، همزمان با ظهور اسلام ، نبوده است ؛ تمامى این مساجد با سادگى خاص خود به وجود آمده بودند و به هیچ وجه اثرى از معمارى معابد و و كلیساهاى ایران و مصر و روم در آن به چشم نمى خورد. در زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و دوره بعد، از مساجد به عنوان پایگاه تعلیم و تعلم و آموزش معارف اسلامى بوده است و هدف اساسى مجالس كه در مساجد دایر مى شد، عبارت از تعلیمات دینى و تفسیر قرآن و تدریس حدیث بود، این گونه معلمان و یا گویندگان داراى كرسى و منبرى بودند كه بر روى آن جلوس مى كردند و براى شاگردان كلاس ها، فقه و حدیث و تفسیر تدریس مى كردند. در مسجد نبوى و مساجد اولیه اسلام ، در كنار اجتماع دینى و مذهبى ، حلقه هاى علمى دایر مى شد، نخستین كسى كه در مسجد نبوى قصه هاى آموزنده به مردم تعلیم مى داد، سخنور گویا و فصیح و صحابى پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله ، تمیم دارى بود. بعدها در مساجد، مانند مدارس ، حجره هایى براى طلاب و دانشجویان ساخته شد كه هنوز نمونه بسیارى از این گونه مساجد در ایران و سایر كشورهاى اسلامى به چشم مى خورد، لذا مدرسه و مسجد، على رغم اختلاف در مفهوم لغوى آن ، غالبا از نظر مصداق ، مترادف بوده اند، حتى مراكز علمى مانند جامع الازهر مصر از جهت مذهبى عبادى و علمى به صورت كانون عظیمى براى تعلیم و تعلم شناخته شد و متقابلا مدارس نیز داراى مسجدى بود كه نماز جماعت در آن اقامه مى شد و به هر حال صبغه و رنگ مذهبى و عبادى خود را حفظ مى كرد؛ امروزه نیز از مساجد چه در حوزه هاى بزرگ علمى و چه در شهرهاى دیگر، به عنوان مدرسه و مركز تعلیم معارف دینى ، استفاده مى شود و بسیارى از مراجع و مدرسان جلسه هاى درسى خود را در مساجد دایر مى كردند


منبع:http://athir.blogfa.com






ادامه مطلب ... نظرات :


نظرسنجی

به نظر شما کدام مسجد بزرگترین مسجد دنیاست؟


دیکشنری

خبرنامه





آمار بازدید

ارسال به دوستان

« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

همراه با قرآن

تصاویر

درباره ما



.CopyRight © 2010 - 2011 masajet Group , All Rights Reserved ©